MAHARISHI v THE ROOM BY BASMATEE

MAHARISHI v THE ROOM BY BASMATEE

  Maharishi

V posledních letech prochází módní průmysl dramatickou proměnou a jejím hlavním hybatelem je streetwear.  Styl, který byl dříve výsadou ulic velkých evropských a amerických měst, masivně proniká do sfér, kde si ho ještě před několika málo lety nedokázal nikdo představit. Prvky módy ulice se opakovaně a čím dále nápadněji objevují v kolekcích velkých módních domů jako je Gucci nebo Balenciaga, pouličním fotoreportážím z fashion weeků v hlavních módních destinacích dominují streetwearové outfity a absolutním vrcholem této pomyslné módní evoluce je společná kolekce Louis Vuitton a Supreme, která se na podzim tohoto roku objeví na pultech obchodů pařížského značky.

Hype, který streetwear v posledních letech doprovází, do jisté míry tento styl devalvuje. Originalita ustupuje na úkor uniformity a subkultura se stává mainstreamem. Naštěstí pro nás ale existují výjimky, které drží laťku stále vysoko a které tu s velkou pravděpodobností budou i tehdy, kdy současná posedlost opadne.

Jednou z těchto výjimek je britská značka Maharishi londýnského návrháře Hardyho Blechmana. Co Maharishi odlišuje od mnoha současných streetwearových značek, je fakt, že nevznikla v reakci na aktuální trendy, ale z čirého entuziazmu. Blechman, který je povahou tak trochu nerd, je nadšeným sběratelem militarií a vojenského oblečení. Není proto divu, že vojenský styl je hlavním inspiračním zdrojem značky a to do té míry, že Blechman vykupuje starý vojenský materiál, který následně zapracovává do nových kolekcí. A činí tak s absolutní lehkostí.

Jinou Blechmanovou obsesí je maskáčový vzor a jeho různé variace. Tento zájem, podpořený mnohaletou badatelskou činností s precizností historika přetavil Blechman v téměř tisícistránkovou encyklopedii kamuflážových vzorů nazvanou DPM (Disruptive Pattern Material). Není třeba zmiňovat, že kamufláž různých tvarů a barev prostupuje každou kolekcí Maharishi už od 90. let, kdy značka vznikla a Blechmanův kreativní otisk lze nalézt i v produktech značek jako Nike, Northface či Penfield, které Blechmana oslovily ke spolupráci.

Další inspirací značky je orientální estetika. Byť propojení vojenského stylu s estetikou Dálného východu zavání kýčem, Belchman tak opět činí s lehkostí sobě vlastní. Orientální motivy vyšité na zádech bomberů nebo nohavicích kalhot a zavinovací svetry střižené podle japonských kimon působí v kolekcích Maharishi naprosto přirozeně.

I když je vizuální styl pro Maharishi určující, stejně důležité jsou pro značku materiály a funkčnost. Oblečení, které Blechman navrhuje, je dokonalým propojením formy s funkcí. Vintage vojenský materiál, japonské mikrovlákno, Harris Tweed vlna nebo italská keprová bavlna – to všechno jsou materiály, se kterými v Maharishi pracují ke spokojenosti koncového zákazníka. A byť se značka, jejíž sofistikovaný styl si už v devadesátých letech oblíbily celebrity jako Brad Pitt nebo Jennifer Aniston, před několika lety načas odmlčela, nyní je v plné parádě zpět na scéně a díky The Room by Basmatee budete moct její chytrý streetwear brzy okusit i v Praze.